Det händer aldrig mig

Ingen säger åt mig att åka ”hem”. Ingen ifrågasätter min rätt att leva mitt liv i det här landet. När jag ser ”bevara Sverige svenskt” sprayat på fasader vet jag att min kropp har en självklar plats i rasisternas förvridna utopi. När jag kritiserar det svenska samhället får jag inte höra att jag ska vara tacksam att jag får bo här över huvud taget och kan flytta om det inte passar. Jag får inte höra att jag ska anpassa mig.

Ingen säger att jag är snygg trots min hudfärg. Ingen frågar vilken färg min fitta har. Ingen ser min kropp som ett exotiskt experiment. Ingen frågar vilka sjukdomar man kan få av mig.

Jag kan omnämna någon som invandrare/flykting/afrikan/arab/muslim och även om personen själv inte håller med om definitionen kommer andra ändå lägga större vikt vid min ignoranta åsikt än vid den kategoriserades. Jag kan använda rasifierade personer som en krydda för att vidga mina vyer och berika mitt liv, och komma undan med det. Jag skulle kanske till och med få beröm och kallas fördomsfri, vidsynt och tolerant. Jag kan säga att mångkultur är viktigt för samhället och njuta av valda delar av det samtidigt som jag drar nytta av att min kultur värderas högre.

Jag kan hävda att jag är svensk och att Sverige är mitt land och ingen kommer ifrågasätta det. Ingen kommer fråga om jag är född här eller om mina föräldrar är det. Ingen kommer fråga om jag känner mig svensk och hur det i så fall känns. Mina handlingar och åsikter kommer inte förändra huruvida jag tillåts vara svensk eller inte.

Jag är privilegierad. Det är skönt att jag slipper utsättas för all skit rasifierade möter varje dag, men jag äcklas av att jag klarar mig på bekostnad av andra.

Kommentera

