Knör mig i kön

Här sitter jag och njuter av mina privilegier och skäms över det. Just nu är jag verkligen i en situation där jag får fördelar på andras bekostnad.

Jag är på väg att flytta till en annan stad på grund av studier. Den kommunala bostadsförmedlingen har en kötid på flera år (liksom studentbostadsförmedlingen), men för flera år sedan visste jag inte att jag ville flytta så i det rättvisa systemet hamnar jag sist. Jag ser mig om på internet efter privatpersoner som hyr ut sina hyresrätter i andra hand eller bostadsrätter i första hand, eller söker inneboende. På den marknaden kan jag knö mig fram utan problem och hamna först i kön! Folk vill gärna hyra ut till mig eftersom jag

  • är kvinna vilket innebär att jag inte är man, och män är stökiga. De är inte lika rädda om bostaden, man kan inte lita på att de kommer sköta sig.
  • är svensk. Mitt namn är utan tvekan svenskt. Hyresvärden behöver inte bekymra sig över språkförbistringar eller kulturkrockar. Grannarna behöver inte stå ut med konstig musik eller underligt doftande mat.
  • sedan flera år är universitetsstudent vilket innebär att jag är målmedveten och ambitiös. Här är jag lite osäker på om personer med arbete går före mig eller inte. Vissa yrken kan kanske vara en nackdel? Jag trampar dock raskt förbi sjukskrivna och arbetslösa då de anses lata eller oberäkneliga.
  • har inkomst. Den är visserligen liten, men den är pålitlig. Återigen kan jag vinka hej då åt sjukskrivna och arbetslösa. Vissa av dem har högre inkomst än mig, men man kan aldrig lita på att de kommer fortsätta ha inkomst.
  • är tillräckligt gammal för att värden inte ska behöva oroa sig över störande fester och spyor i hallen men tillräckligt ung för att det inte ska vara till min nackdel att jag aldrig haft ett ”riktigt” jobb.

Så här sitter jag framför min dator och kliver över andra. Det borde inte gå till på det här sättet.

2 thoughts on “Knör mig i kön

  1. Det borde verkligen inte gå till på det här sättet och just därför är det bra att du skriver om det. Alla vi som har privilegier måste våga ta i dem om något ska hända för utan att se sina egna privileigier kan vi aldrig ta ställning till om vi är beredda att avsäga oss dem för ett jämlikare samhälle. Som sjuk, sjukskriven och funktionsnedsatt uppskattar jag varje gång en frisk och arbetsför person inser vilket privilegium det är.

Kommentera

