Patriarkatet gör en sjuk

Ett par månader efter studenten ringde jag Sjukvårdsupplysningen. Jag stod inte ut längre. ”Jag, jag vet inte vad jag ska göra, jag tror jag har, att jag har… bulimi…” stammade jag fram i telefonen. ”Vad ska jag göra?” Sjuksköterskan i telefonen tipsade mig om en mottagning jag kunde ringa till. Jag skulle inte behöva gå via Vårdcentralen, vilket var en himla tur, för det hade jag aldrig klarat av. Så fort jag lagt på ringde jag ätstörningsmottagningen. Jag visste att jag antagligen inte skulle skulle lyckas samla mod en gång till. Efter ett halvår fick jag börja i KBT. Min psykolog och jag gjorde scheman och sakta men säkert började energin komma tillbaka. De första veckorna var som väntat fruktansvärda, men sedan blev det faktiskt bättre. Vi fokuserade mest på mitt beteende, men också en del på mina tankar. Mina ätstörningar var ett personligt problem som jag hade med mig själv. Det var jag som inte var nöjd med mig själv, det var jag som var tvungen att omvärdera mina tankar kring skönhet och hälsa, och framför allt måste jag sluta vara så hård mot mig själv.

Jag önskar att min psykolog pratat om kvinnoförakt, om kvinnokroppen som patriarkatets smycke, om min sjukdom som ett symptom på ett förtryckande samhälle. Jag var redan feminist sedan flera år, men när jag var sjuk kunde jag inte få ihop patriarkatet med mina ätstörningar. Mina analyser sträckte sig till samhället är utseendefixerat, fetma är en folksjukdom och det är inte konstigt att man vill se ut som framgångsrika personer, det vill säga inte särskilt långt. Det krävs en feministisk analys analys för att förstå ätstörningar. Med en sådan inser man att problemet är större än en själv, det är kollektivt och måste hanteras på ett annat sätt. Jag blev sjuk för att jag inte klarade av att hantera ett förtryckande samhälle. Det säger mer om samhället än om mig.

Kommentera

