Avvikande utan att det märks

Jag lever i ett heterosexuellt förhållande, men jag är inte heterosexuell. Jag försöker inte dölja min sexualitet, men det är nog sällan andra märker av den. Folks läggningar syns ju tydligast i deras val av partner, och min partner är en man. Egentligen är väl ändå sexuella läggningar en privatsak? Det är väl ingen annans angelägenhet vem eller vad som intresserar en? Det är ju sant. Jag vill inte berätta för andra om vad jag gör i sovrummet, och jag vill inte höra vad andra gör heller, undantaget ett fåtal individer jag står mycket nära.

När jag söker mig till hbtq-grupper blir jag behandlad som lesbisk. Tills det kommer fram att jag har pojkvän. Då blir stämningen lite stel ett ögonblick och några rynkar pannan lite. Inte så konstigt egentligen, de vill ju ha en heterofri zon, och så dyker jag upp och heteroar till stämningen.

Men både hetero- och homogrupperna är snälla. De säger att läggning inte spelar någon roll, alla får vara med. Och jag är övertygad om att de menar vad de säger. De bryr sig inte om min läggning, jag får vara med trots att jag är bi.

Det är bara det att trots inte känns så inkluderande.

8 thoughts on “Avvikande utan att det märks

  1. Jag lever i en liknande situation och funderar rätt mycket på det. Jag förstår att det är problematiskt att ha en person som åtnjuter en massa heterosexuella privilegier i ett hbtq-sammanhang, för det gör jag ju även om jag inte är hetero. Samtidigt upplever jag ofta min praktik och identitet inte alls matchar varandra och det är någonting som blir osynligt och som gör att jag inte alltid känner mig så inkluderad men jag kan inte sätta fingret på vad det är riktigt.

  2. Detta är kanske en dum fråga från en obildad människa men varför lever en som heterosexuell, om en inte är det?

    Kommer från en som själv har levt som heterosexuell utan att vara det, pga att jag då inte visste att det finns ett ord för min sexualitet, dvs autosexuell. :)

  3. Till alla er därute som liksom jag, tydligen är helt i avsaknad av någon ”sexuell läggning” (?) men som inte är asexuella, utan helt enkelt bara föredrar att tillfredsställa er egen sexualitet, som gillar bäst att ha sex bara med er själva, som inte känner någon ”sexuell lust” till andra människor oavsett kön, som inte blir ”kåta” på andra människor eller som inte har lust att tillfredsställa/delta i, andra människors sexualitet – det finns i alla fall en benämning för oss fastän vi anses inte vara ”sexuellt lagda” – vi är ”autosexuella”.

    ”As a sexual preference, autosexuality refers to people who choose to have sex with themselves (that is, they prefer to masturbate rather than having interpersonal sex).”

    Till alla er därute som undrar hur jag och alla andra miljoner autosexuella människor ”kan leva utan sex”….

    Det gör vi inte.

    Från detta inlägg:
    http://noboytoy.blogspot.se/2013/12/sexuella-laggningar.html

  4. Jag är också bi, men det är ju ingen som tror på det längre, eftersom jag är gift med en man. Att jag under flera år bara dejtade kvinnor avfärdas som att jag testade, lekte av mig etc. Jag som har ett stort behov av att känna tillhörighet tycker att detta periodvis är ganska jobbigt. Det stör mig att jag automatiskt ses som hetero och att jag inte inkluderas i HBTQ-samhället (om det nu finns ett sådant).

Kommentera

