Demokrati

Jag gick i högstadiet och vi hade historia. Jag minns vilket klassrum vi var i (andra våningen, nära lärarrummen) och var jag satt i det (näst längst fram, till höger). Den lektionen lärde jag mig verkligen något, den förändrade mitt sätt att se världen. Min lärare berättade om Grekland och historiens första demokrati. Han förklarade att demokrati betyder folkstyre. Alla fria män som var födda i Aten fick rösta. Jag räckte upp handen. ”Fick inte kvinnor rösta? Bara män?” Jag var förvirrad. Men nej, kvinnor fick inte rösta. ”Hur kan det då vara folkstyre?” Var inte kvinnor folk? Mycket märkligt. Men läraren förklarade: ”Det man menar med folkstyre är att det är folket, vanliga människor, som bestämmer, och inte till exempel en kung.”

Jaha. Ja men då så. Allt lugnt. Eller? Jag kände mig lite dum som inte hade förstått att folk inte betydde alla människor utan inte kungen så jag frågade inget mer den lektionen. Men jag var fortfarande förbryllad. Det verkade så konstigt att kvinnor inte var folk. Men min lärare verkade inte tycka att det var konstigt, det var bara så det var på den tiden.

Vad var det då jag lärde mig den där gången i högstadiet? Jo, att sådana som jag inte riktigt räknas. Att om jag vill veta hur sådana som jag har haft det måste jag ta reda på det själv, för det står inte i böckerna om mänsklighetens historia. Mänsklighet, lärde jag mig, betyder män.

Kommentera

